fredag 21 november 2008

Gastroskpin, avklarad. Klokare? Inte ett dugg

Gått på helspänn hela veckan. Hoppat träningen, tyckt väldigt synd om mig själv, o kramats massor med Fredrik. Men idag var det dags. Behöver jag säga att jag hade jätte ont i magen när jag vakna idag? Jätte ont i magen dit, och jätte ont i magen när jag satt i vänt rummet. Vi var 50 minuter tidiga, och ändå kände jag mig stressad till max!!

Väl inne och kanylen satt på plats, Fredriks hand i min hand kändes himla trygg.
Sedan sov jag gott, och märkte inte alls vad de gjorde med mig.
Kvickna till rätt snabbt, och där satt älskling bredvid och log! Vilket uppvak!!
Var dock lite yr och kände ju att en slang med kamera hade gått i halsen. Men annars mådde jag rätt ok. Osäker på hur länge jag låg i det rummet, men när sköterskan fråga om jag vill hem, sa jag Ja direkt.

Fick pratat med läkaren som konstatera att det inte var något fel på min matstrupe, mage eller tolvfingertarm. Jahapp, det var ju trist att det inte var nått, flög då ur mig!! Varpå läkaren svara med; Vill du hellre ha en stor tumör i magen?? Vill du hellre ha en hjärntumör än huvudvärk?!

Men det var ju inte alls så jag mena! Jag mena att, då vet jag ju inte vad det är? Då har jag inget att "ta på". Jag har ingen ursäkt för mina magsmärtor, och nej jag hittar inte på. Det finns dagar då jag bara vill skrika rakt ut. Men min magont är stress, stress och stress!!! Det sitter i huvudet!! Jag ska lära mig koppla av!! Fattar Ni hur svårt jag tycker att det är?! Jag slappna av?! Jag har ju kontrollbehov till max!! Allt jag gör ska vara perfekt, och jag ger mig inte med mindre. Alltid ska det hända nått!!! Och det har ju satt sina spår!!! Märker till och med nu, nu när jag har varit ledig hela dagen, när jag skriver detta, och hur upprörd jag blir, hur himla jädrans ont det gör i min mage!!!

Men läkaren lugna mig med, att det får man lära sig leva med. Det är 20-30 % av Sveriges befolkning som har ont i mage och huvud pga stress. Jag är ju inte ensam, men jag ska försöka lära mig slappna av!

Inga kommentarer: